Aastrup Sogns Beboerforening af 1983.

Ordinær generalforsamling tirsdag den 25. februar 2025

kl. 19.oo

i Åstrup Forsamlingshus

Til dirigenten!

Generalforsamlingen er indkaldt på foreningens hjemmeside under nyheder.

På Facebook, under Aastrup Forsamlingshus på Falster.

Og i Ugeavisen Guldborgsund, onsdag den 5. februar i uge 6 – 2025.

Pt. 5: 1) -Bestyrelsen forslår en forhøjelse af kontingent med 25,- kr. således

At enlige og pensionister stiger fra 75,- til 100,- kr.

Og en husstand stiger fra 125,- til 150,-kr.

 

2) -Bestyrelsen foreslår også at kontingentet først opkræves efter generalforsamlingen, når punktet har været til behandlet der.

-kontingent-perioden følger kalenderåret.

3) -I vedtægterne står der, at kontingentet skal være betalt inden 1. mart, den frist vil vi gerne forlænge til 1. maj

Pt. 6: PÅ VALG ER FØLGENDE:

Til bestyrelsen: Bent Jørgensen modtager genvalg

 

Betine Hildebrandt modtager genvalg

Henriette Rasmussen modtager genvalg

 

Hanne Langhoff modtager genvalg

Suppleant: Søren W. Andersen modtager genvalg

 

Revisor: Brian Brodersen modtager genvalg

Pt. 7: Ingen indkomne forslag.

BERETNING for året: 2024.

 

Beboerforeningen har pr. dags-dato 77 medlemmer, og det er en fremgang i forhold til sidste år, på 7, og i forhold til, for et par år siden, hvor vi var kommet helt ned på omkring 50 – 60 medlemmer, så er det ganske godt.

 

-Det skyldes isæt, at vi her de seneste par år, er begyndt at tilbyde lejere af huset, enten borddækning eller oprydning gratis, hvis de er medlem, også selv om man først melder sig ind, når man lejer huset, det blive så spændende at se, om det er medlemmer vi kan fastholde.

-Nogen synes måske, at det er at købe medlemmer, men jeg ser det således, at der skal være nogen fordel ved at være medlem, og så tror jeg også, at det bliver nemmere, engang i

8 – 29 når vi skal forhandle ny kontrakt med kommunen, hvis vi kan fremvise et fornuftigt medlemstal.

-Vi har jo, som jeg har sagt det så mange gange før, en meget trofast medlemsskare, dog med en lidt høj gennemsnitsalder, og det kan jo ikke undgås, at der fra tid til anden, er et vist frafald, som det kan være svært at opveje med tilgangen af nye medlemmer, men med det her nye tiltag, kommer der nu også yngre medlemmer til foreningen, hvilket er et stort plus.

-Det er jo bare, som jeg siger hvert eneste år, stadig helt grundlæggende nødvendigt, at vi har den gode støtte og opbakning her i lokalområdet, set i forhold til, at Forsamlingshuset har sin berettigelse, og at vi dermed kan oppebære et forholdsvis stort kommunalt tilskud på op imod 100.000,- pr. år.

Så derfor, en opfordring, igen – igen, til alle, om at gøre hvad I kan, for at få naboen, familie, venner og bekendte, til at melde sig ind, og være med til at støtte og bevare dette dejlige forsamlingshus.

-Vel nok det bedste på hele Falster og omegn.

Og også et uundværligt samlingssted for rigtig mange mennesker, både her fra området, og endda langt uden for, et samlingssted der er værd at bevare, og som vi da også får meget ros for, alle siger, at det er et dejligt hus og altid rent og pænt og fungsionelt !!

og det vil vi (som vi nu har gjort det i mange, mange år) forsat arbejde for.

-Der er i det forgangne år, afholdt ord. Generalforsamling, og 4 bestyrelsesmøder.

-Efter generalforsamlingen, hvor Jette gik ud af bestyrelsen, konstituerede vi os med undertegnede som formand, Flemming som næstformand, Henriette som kasserer og Betina som sekretær, derudover tager Birte, i samarbejde med den øvrige bestyrelse, sig af facebook og nyheder til vores nye hjemmeside.

-Jeg har ikke så meget forstand på de nymodens kommunikations muligheder, men jeg tror det er vejen frem, og jeg tror, vi på sigt, kan spare en del på annoncer.

-Det er Thomas Gollander, der har lavet den nye hjemmeside og jeg synes den er blevet rigtig god og nem at tilgå.

Herfra skal der, derfor lyde en meget stor tak til Thomas for dette stykke arbejde.

Selve arbejdet med at skifte kasserer, er ikke noget man skal ønske sig hverdag, det er simpelt hen så vanskeligt, at man skulle tro det var en virksomhed med milliard-omsætning, det tog da også det meste af et halvt år, og i den tid forsatte Jette heldigvis med at passe kassererarbejdet, tros det at hun ikke længere var med i bestyrelsen, det var en utrolig stor hjælp,

og derfor skal der også lyde en stor tak herfra til Jette, for dette arbejde:

-Der har jo ikke været så mange arrangementer i 2024, udover de to sædvanlige.

-Vi havde bankospil den 25. okt. med 157 deltagere, det var lidt mindre end i 2023.

Men med et overskud på 5.500,- kr. var det vel ikke så ringe endda.

-Vores Gl. Gilde i februar 2024 havde kun 75 betalende, hvilket så gav et underskud på omkring 4.500,-

-Her i februar i år, er det så gået rigtig godt, med fuldt hus, 110 betalende, masser af god mad fra Viggaarden og som sædvanlig god musik fra the ”Butter-flies” og et overskud på ca. 3.000,-

-Og hvad skyldes det så ???

Ja, vi har jo brudt med en meget gammel tradition, idet vi nu kalder det for vinterfest, (og i år med tilføjelsen: ”à là Gammelgilde”) og desuden er der jo kommet nye bestyrelsesmedlemmer, som igen bidrager med deres venner og bekendte, alt i alt må vi sige, at det ser lyst ud for fremtiden, vi har da også allerede lavet aftale med musikken igen til næste år, den 7. februar.

-Men som jeg gentagne gange har sagt, så er det både min og bestyrelsens opfattelse, at den primære opgave, er at sørge for, at huset fungerer, som et godt og pænt sted, hvor man kan leje sig ind, med forskellige arrangementer, private, såvel som offentlige.

-Vi bør dog heller ikke glemme, at gøre noget for vores medlemmer, ud over bankospil og vinterfest, og derfor regner jeg med, at der bliver et par arrangementer her i løbet af året, såvel for medlemmer, som for andre interesserede.

-Udlejningen er tilbage på det normale igen efter coronaen, og det er dejligt.

-Der har i 2024 været 23 privatfester + Gl. Gilde og bankospil, mod 25 privatfester + Gl. Gilde og bankospil i 2023.

-Desuden har der været 5 x begr. Kaffe, 21 møder og 33 borddækning og oprydning.

-Her i sidste halvdel af 2024 har vi haft et godt samarbejde med ”Startskuddet” (dem der har Skolen og Plejehjemmet) de har holdt deres personalemøder her i huset ca. hver 14. dag,

Her lige indtil midt i januar, hvor de meddelte, at de, på grund af betalingsstandsning i en del af firmaet, ikke længere kunne leje vores lokaler, det var ærgerligt, for de havde, lejet for ca. 10.000,- i løbet af de ca. 4 mdr. aftalen varede, det var en god kunde, og heldigvis har vi da også fået alle vores tilgodehavender.

Her i 2025 har vi på nuværende tidspunkt booket: 18 privatfester, + div. møder og generalforsamlinger, begr. Kaffe, Gl. Gildet, og Bankospil o.s.v.

Og vi håber da også, at samarbejdet med ”Startskuddet” kommer i gang igen efter en rekonstruktion, de gav i hvert fald udtryk for, at de var meget glade for at kunne bruge vores hus.

-Ligeledes håber vi da også at N.Ø.F. kommer i gang igen, dem har vi jo ikke set siden coronaen.

Vi har igen i 2024, med tak, modtaget 5.000.- kr. fra Aastrup Legatet.

Hvilket er et kærkommen tilskud til lidt ekstra her i huset.

-Og samtidig med legatet, føler vi også en stor anerkendelse for det arbejde vi gør, for at bevare forsamlingshuset.

-Årets legat er gået til ildfaste fade og så er det meningen, at der skal laves en dørbaldakin/ overdækning over køkkendøren, vi har ikke nået det endnu, men det sker så snart vi ”har tid” der har jo været rigtig meget i det forgangne år.

-Her i 2024 og fremadrettet i 2025, har vi indledt et samarbejde med Købmanden i Horbelev, om levering af vare, herunder ænder og drikkevare, vi kan jo lige så godt handle lokalt og være med til at støtte op om de lokale handlende, som at handle udenbys.

-Vi har også her i det forgangne år, lavet et par andre tiltag for at spare lidt penge, idet vi har opsagt vores fastnet-telefon og internet, der var ikke nogen der brugte det mere, så de penge er sparet.

-Desuden har vi skiftet olie-leverandør, fra Yx-olie til Willy Larsen – olie, herved sparer vi over 4.000,- pr 1000 L.

-Dog, når ret skal være ret, så har vi hidtil fået 300,- i rabat + graddagslevering fra Yx og da vi opsagde aftalen, så kunne vi lige pludselig få 2.800,- i rabat, men selv om vi havde fået det, så ville vi spare ca. 1.500,- pr. 1000 L. med den nye leverandør, dog har vi så ikke længere graddagslevering, så vi skal selv holde øje med hvornår det er tid til påfyldning.

-Vores energi- og vandforbrug er så nogen lunde som det plejer, det følger til dels udlejningen. Der er således brugt:

2024 2023 2022

EL 5073Kwh. 4500 Kwh. 3909 Kwh.

Vand 54 m3. 53 m3. 52 m3. Olie 4975 L. 4922 L. 4045 L.

 

Vi har igen i år, brugt en del penge på vedligeholdelse i huset, hvor vi for 14.500,- inkl. moms, har fået lakeret gulvet i den store Sal, det var ved at være slidt og vi skal sørge for at det ikke bliver slidt igennem, så vi skal slibe igen, det er både dyrere og så er der næsten ikke mere af slibe af, hvis vi sliber igennem, så er det et nyt gulv og en kæmpe udgift.

-Ja, som det fremgår af regnskabet om lidt, så kommer vi ud af 2024 med en beholdning på 244.000,- mod 225.000,- i 2023, hvilket er en fremgang på 19.000,-

og i 2022 var beholdningen på 221.500,-

-Det tyder jo på, at vi forvalter vores formue med omtanke.

-Jeg synes det ser rigtig godt ud, der er både råd til evt. nye tiltag og til et par magre år, hvis det skulle komme.

-Og hvad er der så i støbeskeen i det kommende år?

Ja, ikke så meget, ud over den løbende vedligeholdelse, men måske noget mere i retning af nogle arrangementer for vores medlemmer, og evt. med lidt støtte fra foreningen, vi skal jo ikke være nogen sparekasse.

-Jeg har, her til formiddag, haft møde med kommunen om den udv. vedligeholdelse,

-Vi har jo ikke, bortset fra reparationerne efter indbruddet her for et par år siden, fået lavet noget vedligeholdelse udv. siden 2020 og vi har da også nogle ønsker, f. eks.

 

-at få 2 nye vinduesrammer og en ny termorude, ind mod vandværket. (karmene er ok.)

-at få en ny køkkendør, den gamle fejler, som sådan ikke noget, men den er overhovedet ikke isoleret og det giver meget kulde når vinden er i øst.

-Så ønsker vi en ny port ud til depotet, den gamle er slidt op, og den er slet ikke tæt for mus og rotter eller isoleret, det giver meget kulde ind til den store sal.

– evt. kunne vi ønske os en bedre isoleret dør ud til depotet bag baren.

-Og sidst, men ikke mindst, at få malet de hvide bånd udv. på den gamle del af huset.

(det er dog kun kosmetisk, men det ville pynte meget på det indtryk man får af huset.)

Men det er jo gået, som sædvanlig, her ude på landet, der er ikke råd til noget, kommunen satser alt ”guldet”, inde i Nykøbing på div. skoler og sportshaller.

-Der er jo også mange flere stemmer derinde, men jeg håber og tror dog, at vi får lavet noget af det i år.

-Derudover er der jo det vi selv skal sørge for:

-Og det bliver nok kun alm. drift, og måske, som sagt, til et medlemsarrangement eller to.

 

Vi søger som sædvanlig igen i år, Aastrup Legatet om penge til en forbedring, i år er det parasoller til terrassen, og så må vi se hvad det evt. giver.

 

-Skulle der være ønsker eller forslag til andre ting, der kan forbedre huset, et arrangement her i landsdelen, i eller uden for huset, et foredrag, et godt virksomhedsbesøg, evt. Femern forbindelsen, Storstrømsbroen eller lignende eller et andet tiltag, så sig endelig frem, vi lytter gerne til gode ideer.

-Det var hvad jeg kunne berette om det forgangne år, og lidt om fremtiden.

-Jeg håber det var fyldestgørende, og ellers er man velkommen til at spørge og jeg vil svare efter bedste evne.

-Til sidst vil jeg sige tak til bestyrelsen for rigtig godt samarbejde i det forgangne år.

-tak til medlemmerne for god opbakning,

-tak til Betina og Hans Henrik for en stor indsats med rengøringen.

-tak til Marianne for dejlig kransekage til Vinterfesten.

-tak til bestyrelsens ægtefælder, for god hjælp i huset ved diverse arrangementer.

-TAK til alle som har gjort en indsats for vores hus og det gode samarbejde i 2024.

TAK. Bent Jørgensen.

Scroll to Top